2/20/2011

Aku Terdampar Sepi


Aku terdampar
 di pulau nan sepi

Dihanyut sang ombak
 hingga ke pesisiran
Lemah tubuhku menahan 
dinginnya air membiru

Di kala yang hening senja
Terdengar kicauan burung
 pulang ke sarang
Tiada teman di sisi 
jauhku terasing di sini

Kian larut 
dibayangi kelam malam

Hanya bintang bulan 
saksikan diriku
Hanya desiran pantai
 berlagu di gegendang
Hanya dedaunan liuk 
melambai ucap selamat malam

Berdarahnya hatiku 
hingga terpukul jiwaku ke mari
Hilangnya fikirku
 membawa akalku melayang
Maraknya unggun 
menghangatkan 

tubuh kerdilku
Tapi sayang…
Kasihmu yang kuharapkan
Tiada lagi marak 
yang menyengat hatiku…

Ku lihat indahnya ciptaanNya 
yang terbentang

Walau gelap dipandang mata kasar
Masih jelas kulihat dari mata hati
Ku rangkul erat diriku
Bayu sendu yang menyapa 
mengkhayalkanku
Jauh terimbau ceritera semalam
Hingga menyesakkan nafas seketika
Menghentikan nadiku yang mengalir
Tika aku kehilangan cintamu…

Kadang-kadang 
aku rasakan damai

Sendirian lewati sisa-sisa 
hariku di pulau terpencil ini
Tiada lagi dirimu
 yang asyik sakiti aku
Namun bagaimana 
hati mahu berbohong
Yang perlukan cintamu 

untuk bebaskan aku dari kesepian ini
Yang akan bawaku 
pulang temukan cintaku semula...

Itu semua hanyalah 
sebuah harapan palsu

Rintih aku sendiri
 menghitung detik
Nantikan dikau 
yang tak akan mencari
Kerana sememangnya 
aku 

terlelap dari hidupmu
Lalu terjaga aku terdampar di pulau sepi ini…

Nukilan:

no-rulesz has’z